Den internationella klädkedjan Polarn O. Pyret har omkring 100 egna butiker och erbjuder också e-handel. Vissa av butikerna sköts genom franchisehandel och i Sverige har kedjan cirka 60 butiker. De varor som Polarn O. Pyret är inriktad på är mamma- och barnkläder. Deras signum är randig bomullstrikå, som är skönt på den lilla babykroppen. Kläderna formgavs 1975 av Gunila Axén, (professor i textildesign 1995–2004 på Konstfack i Stockholm).
Hur allt började
Företaget grundades 1903 av AB Nils Adamssons Sjukvårdsaffär, då såldes bland annat kondomer och sjukvårdsartiklar. Med tiden började man sälja barnkläder med namnet Pyret. Företaget sålde på 1970-talet sin preventivmedelsdel och delen med sjukvårdsartiklar lades ned helt och hållet. Istället bildades Polarn O. Pyret och Katarina af Klintberg ledde företaget, först som marknadschef och som VD 1976–1983. Om du driver en egen Polarn O Pyret-butik kan det vara skönt att inte behöva städa den själv, kontakta gärna https://qleano.se/ och få en offert på vad de tar för att städa din butik. De hjälper gärna till med både bra och ordentlig städning. År 2003 började företaget lanseras utomlands och det är Norge och Finland som i dag har de största marknaderna utanför Sverige.
Varför Polarn O. Pyrets kläder?
Polarn O. Pyrets design är känt för att ha bra kvalitet, de är slitstarka och barnen kan leka utan att vara rädda om kläderna. Hur mycket de än tvättas syns det knappast och det är vanligt att syskon kan ärva kläderna. Nu för tiden har flera butiker i Norden börjat med en avdelning för second hand där du lämnar in kläderna som barnen vuxit ur till butiken och sedan säljs de därefter vidare. Perfekt nu när man ska tänka på klimatet. Eftersom Polarn O. Pyrets kläder är gjorda av hög kvalitet, är lekvänliga, varken stramar eller skaver och håller tvätt efter tvätt är det oftare att barnet växer ifrån kläderna än att de går sönder.